Informatie

Als bedrijf een familie

 

Al drie generaties onafhankelijk

Enza Zaden is binnen de top van de groenteveredelingssector nog een van de weinige onafhankelijke familiebedrijven. Wat maakt een familiebedrijf zo onderscheidend? Jaap Mazereeuw algemeen directeur en de derde generatie aan het roer, zegt daarover: “Familiebedrijven kijken naar de lange termijn, zijn innovatief, kostenbewust en spelen een belangrijke rol bij werkgelegenheid. Onze kracht is dat we niet alleen familiebedrijf zijn, maar ook als bedrijf een familie.”

"Onze kracht is dat we niet alleen familiebedrijf zijn, maar ook als bedrijf een familie."

Derde generatie

Jaap Mazereeuw vervolgt: “Met hetzelfde ondernemerschap, dezelfde focus en passie waarmee mijn opa Jacob Mazereeuw in 1938 Enza Zaden begon, zetten we nu jaarlijks zo’n 100 nieuwe groenterassen op de wereldmarkt.” In drie generaties is Enza Zaden van Enkhuizer Zaadwinkel uitgegroeid tot de wereldmarktleider in groenteveredeling van nu. “Meerdere generaties in ons bedrijf zie je trouwens niet alleen terug in de directie. Ook onder onze medewerkers zijn er families waarvan meerdere generaties bij ons werkzaam zijn.”

Onafhankelijke continuïteit


Enza Zaden is ervan overtuigd dat de continuïteit het beste gewaarborgd blijft als onafhankelijk familiebedrijf. En terecht: we laten al jarenlang een gezonde groei van ruim 8% per jaar zien. “Door onafhankelijk te zijn en te blijven kan ons bedrijf een eigen koers varen, duurzame keuzes maken, snel reageren op ontwikkelingen in de markt en blijven investeren in innovatie, mens en duurzaamheid”, aldus Jaap Mazereeuw.

Medewerkers

“Onze medewerkers zijn het hart van de organisatie”, benadrukt Jaap Mazereeuw. “Enza Zaden heeft een sociaal en duurzaam personeelsbeleid ontwikkeld voor haar 1800 medewerkers. We investeren in onze mensen en geven ze ruime gelegenheid zich te ontwikkelen.” Jaarlijks heeft ons bedrijf meer dan 100 vacatures, wereldwijd. Meer weten? Kijk ook bij Carrière & Ontwikkeling.

Fors innoveren

Enza Zaden investeert fors en continue. 30 procent van onze omzet, investeren we in onderzoek en ontwikkeling. Om mensen, waar ook ter wereld, toegang te bieden tot gezonde en gevarieerde groenten. Deze jarenlange investeringen in innovatie zorgen voor een constante stroom van concepten en producten. Gemiddeld introduceert Enza Zaden per week 2 nieuwe groenterassen op de wereldmarkt.

Langetermijnvisie

Als familiebedrijf voert Enza Zaden een langetermijnvisie en zijn langetermijnrelaties zeer belangrijk. Jaap Mazereeuw: “Als familiebedrijf denken we in generaties, niet in kwartaalcijfers. Dit zie je terug in zowel onze bedrijfsvisie en investeringen als in ons personeelsbeleid en onze samenwerking met partners”.

Samenwerken staat centraal

Enza Zaden is een bedrijf waarin samenwerken centraal staat. Zowel binnen ons bedrijf als met relaties buiten het bedrijf. “Veredeling is een kwestie van lange adem. Het ontwikkelen van een nieuw groenteras kan, afhankelijk van het gewas en de technologie, 7 tot 12 jaar in beslag nemen. Onze medewerkers werken nauw samen in internationale teams om snel en flexibel in te spelen op de ontwikkelingen in de markt. Een goede afstemming tussen onze mensen en ketenpartners is van het grootste belang om een nieuw groenteras of –concept succesvol in de markt te zetten”, zegt Jaap Mazereeuw. Naast intensieve samenwerking met telers, retailers en handelspartners werken we ook nauw samen met universiteiten en instituten over de hele wereld.